Personalehåndbog
Alkohol, euforiserende stoffer m.m.
Vi arbejder bedst, når vi er friske og klar – derfor møder vi ikke påvirkede på arbejde, og vi drikker ikke alkohol i arbejdstiden. Når vi samles til sociale arrangementer, hvor ledelsen byder på et glas, er det selvfølgelig helt okay.
Hvis du tager medicin, som kan påvirke dig i jobbet, så sig det til din leder, så vi kender baggrunden.
Hvis du møder påvirket op på kontoret eller hos en kunde, kan det føre til bortvisning og i værste fald opsigelse. Det bliver altid fulgt op af en samtale, hvor vi sammen gennemgår situationen og aftaler det videre forløb.
Arbejdsmiljø
Vi har en arbejdsmiljøorganisation (AMO), som blev oprettet i 2019. Den består lige nu af vores direktør, en leder og en medarbejderrepræsentant. Både leder og medarbejderrepræsentant har taget det lovpligtige arbejdsmiljøkursus.
AMO mødes løbende for at drøfte udfordringer og forbedringer i arbejdsmiljøet. Du kan altid tage fat i en af AMO-repræsentanterne, hvis du har forslag eller oplever forhold, der påvirker arbejdsmiljøet – både fysisk og psykisk. Jo mere vi alle bidrager, jo bedre arbejdsplads kan vi skabe sammen.
Der er valg til AMO en gang om året, hvor medarbejderrepræsentanten vælges.
Referater og info fra AMO lægges på fællesdrevet under ”Internt/Personale/AMO”.
Arbejdspladsvurdering (APV)
AMO har ansvaret for, at vi udarbejder en APV mindst hvert tredje år eller når der sker større ændringer i virksomheden. Hos os har vi valgt så vidt muligt at lave en APV hvert andet år.
Formålet med APV’en er at sikre et godt arbejdsmiljø og at få øje på de udfordringer, der kan påvirke vores sikkerhed og trivsel. Du kan altid finde den nyeste APV på OneDrive under ”Internt/Personale/APV”.
Alle medarbejdere inddrages i arbejdet med APV’en. Det er vigtigt, at du siger til, hvis du oplever forhold, der påvirker arbejdsmiljøet negativt – så kan vi sammen finde løsninger.
Arbejdssted
Dit faste arbejdssted er virksomhedens adresse
Centervænget 19, 2 sal
3400 Hillerød
Da vi er en konsulentvirksomhed, arbejder vi ofte ude hos kunder. Det betyder, at du i perioder kan have skiftende arbejdsadresser. Hvis det bliver aktuelt, aftaler vi de praktiske forhold direkte med dig.
Arbejde på kundens adresse
Når du arbejder ude hos en kunde som en del af en fast aftale, gælder kundens regler og retningslinjer også for dig. Det er dit ansvar at sætte dig ind i dem og følge dem.
Hvis du oplever, at en kunde presser dig til at gå på kompromis med regler eller lovgivning, skal du straks kontakte din leder. Vi har samhandelsaftaler med alle kunder, og det er vigtigt, at vi altid overholder gældende lovgivning på deres vegne. I svære situationer vil ledelsen støtte dig, så du ikke står alene.
Hjemmearbejde
Vi tror på frihed under ansvar og fleksibilitet i forhold til, hvor og hvornår vi arbejder. Samtidig ved vi, at vi mister noget af fællesskabet og videndelingen, hvis vi ikke ses jævnligt.
Derfor har vi valgt, at alle møder ind på kontoret tirsdag, onsdag og fredag (to af de dage, hvis du er deltidsansat). Onsdag er særligt vigtig, fordi vi holder morgenmøde.
Mandag og torsdag kan du selv vælge, om du vil arbejde hjemmefra. Når du arbejder, skal du altid være tilgængelig på Teams.
Retningslinjer for hjemmearbejde
Når du arbejder hjemmefra, skal vi stadig følge Arbejdstilsynets regler. Du kan læse mere i AT-vejledning 3.1.7 (Hjemmearbejde – at.dk).
Du skal også overholde vores regler for informationssikkerhed og databeskyttelse – præcis som når du sidder på kontoret. Det betyder bl.a., at du så vidt muligt undgår at printe dokumenter med persondata eller andre følsomme oplysninger. Hvis du bliver nødt til det, skal de låses forsvarligt inde eller destrueres, så snart du er færdig.
Hvileperiode og fridøgn
Når du arbejder hjemme, skal du planlægge din tid, så du overholder reglerne i arbejdsmiljøloven (§§ 3 og 4).
Det betyder:
- Du skal have mindst ét ugentligt fridøgn inden for hver 7-dages periode.
- Du skal have mindst 11 sammenhængende timers hvile inden for et døgn.
Du kan derfor ikke arbejde sent om aftenen og samtidig starte tidligt næste morgen. Det er dit ansvar at overholde reglerne – ikke virksomhedens.
Arbejdstid
Din arbejdstid følger det, der står i din kontrakt.
Medmindre andet er aftalt, har du flextid. Det betyder, at du selv styrer din arbejdsdag, men kunder og kolleger skal kunne få fat i dig i normal arbejdstid mellem kl. 8 og 16 – medmindre du er syg eller på ferie.
Tidsregistrering pr. 01.07.2024
Det er nu lovpligtigt at registrere afvigelser fra din normale arbejdstid.
Du skal derfor dagligt registrere i Salary-appen, hvis du arbejder mere eller mindre end din normtid. Ugens registreringer skal være afsluttet senest fredag, inden du går hjem.
Er du fuldtidsansat, kan du regne med en normtid på 7,5 timer mandag-torsdag og 7 timer fredag. Kun afvigelser fra disse tider skal registreres. Er du deltidsansat, registrerer du afvigelser i forhold til din egen normtid.
Hvis du ikke registrerer noget, betyder det, at du har arbejdet normalt.
Formålet med loven er at sikre, at ingen arbejder mere end 48 timer om ugen i en længere periode. Registreringerne bruges kun, hvis der er tvivl om din arbejdstid i forhold til lovgivningen. Både du og virksomheden kan altid se dine registreringer i Salary.
Justering af arbejdsopgaver svarende til normtid
Vi forsøger altid at planlægge dine opgaver, så de passer til det antal timer, du er ansat til.
Hvis du oplever, at din arbejdsbyrde bliver for stor eller for lille i forhold til din normtid, er det vigtigt, at du siger det til din leder. Så kan I sammen se på, om opgaver skal fordeles anderledes, processer kan gøres mere effektive, eller om der er plads til nye opgaver.
Dokumentation
For at kunne garantere sikkerhed og tillid hos vores kunder, beder vi alle medarbejdere om dokumentation.
- En gang om året skal du indsende en straffeattest via din e-boks.
- Du skal kunne dokumentere, at du har dansk pas eller gyldig arbejdstilladelse.
Det er nødvendigt, fordi du som medarbejder har adgang til mange følsomme oplysninger, bl.a. i bank- og lønsystemer.
Ferie og feriefridage og anden frihed
Planlægning af ferie
Når du vil holde ferie, skal du:
- aftale det med din leder,
- lægge ferien i vores fælles feriekalender og i din egen kalender,
- registrere den i appen “My Topcall”, så callcenteret ikke ringer til dig.
HR skal godkende ferien, så vi kan koordinere på tværs og sikre, at kunderne påvirkes mindst muligt. Husk at holde dine kunder orienteret, og overdrag vigtige opgaver til en kollega, inden du går på ferie. Beskriv disse opgaver udførligt i UKU og knyt din kollega på.
Samtidighedsferie, 5 uger
Du optjener 2,08 feriedage pr. måned. Optjeningsåret går fra 1. september til 31. august, og ferien kan bruges frem til 31. december året efter. Vi anbefaler, at du får planlagt alt “gammel ferie” der skal holdes inden udgangen af året allerede i september. Vil du gemme dage til det nye år, skal det aftales med din leder.
Feriefridage
Hvis du har feriefridage, bestemmer du selv, hvordan du vil afholde dem inden for 12 måneder. De kan ikke overføres til næste ferieperiode og udbetales ikke, hvis du stopper. Hvert år den 1. maj nulstilles ikke-afholdte feriefridage og du får tildelt nye.
Betalte fridage
Du har fri med løn på følgende dage: 24. december, 31. december samt alle nationale helligdage.
- 1. maj og 5. juni er ikke betalte fridage.
Ved dødsfald i nærmeste familie (ægtefælle, børn, forældre, søskende, svigerforældre, svoger/svigerinde og tilsvarende stedfamilie) får du fri med løn. Ved dødsfald blandt øvrige pårørende kan du bede om en selvbetalt fridag.
Fraværspolitik, ifm. ferie og sygdom
En af fordelene ved at vælge et konsulenthus er, at det er det sikre valg, fordi vi ALTID er der.
Kunden må aldrig påvirkes negativt af dit fravær, hvis det kan undgås.
De betaler for, at vi løser de aftalte opgaver og derfor er det vigtigt, at vi løser evt. problemer i baggrunden og informere dem, når nødvendigt.
Informer din kunde ved fravær
En af vores vigtigste opgaver som konsulenthus er netop at sikre, at kunden altid får løst sine opgaver. Dit fravær må derfor ikke gå ud over kunden, hvis det kan undgås.
Informer dine kunder
Det er dit ansvar at fortælle dine kunder, når du er væk – så de ikke står uden svar. Ved planlagt fravær (fx ferie eller kursus) skal du:
- informere kunderne om perioden,
- fortælle hvordan deres opgaver bliver løst imens,
- sørge for at overdrage dine opgaver til en kollega eller leder.
Ved sygdom
Aftal med din leder, hvilke vigtige opgaver der skal løses, mens du er syg.
Brug UKU
Hold UKU opdateret, så faste opgaver (fx tjek af e-boks eller bogføring af indbetalinger) bliver udført – også når du ikke er til stede. Sørg for, at en kollega eller din leder kan overtage opgaverne til du er tilbage.
Fællesdrev / Sharepoint
Kundemapper
Alle medarbejdere har adgang til drevet Sandgrav Solutions ApS/Sandgrav Solutions-Dokumenter/. Her ligger alle kundemapper med relevante oplysninger. Det sikrer, at vi altid har backup, og at flere kan arbejde på en kunde, hvis der er sygdom, ferie eller personaleændringer.
Interne mapper
I mappen /Internt/ finder du information, der er relevant for dig som medarbejder. Under Personale ligger fx sundhedsforsikring, rabataftaler, politikker, uddannelse, AMO, APV osv. Der er også mapper med GDPR, manualer og guides til hverdagen.
Sandgrav Ekstern (SharePoint)
Denne mappe bruges til at dele data med kunder. Vær opmærksom på, hvem hos kunden der har adgang til de forskellige mapper. Det er fx ikke sikkert, at den, der må se en debitorsaldoliste, også skal kunne se lønoplysninger og kontrakter.
Placer derfor dokumenterne rigtigt og send eventuelt kunden et direkte link til den relevante mappe eller fil.
GDPR – Behandling af persondata
Sådan håndterer vi data
Hos Sandgrav Solutions følger vi GDPR-reglerne nøje. Vi har databehandleraftaler med vores leverandører og vi har procesbeskrivelser af alle arbejdsgange med persondata i systemet Wired Relations.
Din rolle
Som medarbejder skal du især være opmærksom, når du skriver følsomme oplysninger ned på papir. Undgå at printe dokumenter med persondata. Hvis du alligevel gør det, skal du straks destruere papiret eller låse det forsvarligt inde.
Al data skal gemmes på fællesdrevet – aldrig lokalt på din pc. Se vores IT-politik for mere detaljerede retningslinjer.
Sletteprocedurer (mails og andre dokumenter)
- Gennemgå og slet mails med følsomme oplysninger løbende (fx hver måned). Husk også at tømme papirkurven.
- Brug SHIFT + delete for at slette helt.
- Følsomme eller fortrolige oplysninger må kun sendes via krypteret mail. Skriv “Sikker mail” i emnefeltet, så krypteres mailen automatisk.
- Bedst er at gemme dokumenter på Sandgrav Ekstern og dele linket i stedet for at sende via mail.
PC og sikkerhed
Din computer låser automatisk efter 2 minutters inaktivitet – men husk selv at låse (Windows-tast + L), når du forlader den.
Mere detaljerede GDPR-retningslinjer findes på det interne drev.
Virksomhedens behandling af dine oplysninger
De personoplysninger, vi får fra dig eller lærer at kende under din ansættelse, behandles altid fortroligt. Kun HR og Frederik Kromann har adgang til dem.
Ansættelseskontrakter
Kontrakter oprettes og underskrives i Contractbook, som via deres databehandleraftale sikrer beskyttelse af alle data. Adgangen er beskyttet og kun HR og Frederik Kromann kan se dokumenterne.
Sletning af dine data
Hvis du stopper i virksomheden, sletter vi alle unødvendige oplysninger senest 3 måneder efter din sidste arbejdsdag. Oplysninger, vi skal gemme af juridiske grunde, beholder vi i op til 5 år i henhold til loven.
Indsigt i hvad vi har registreret
Du kan til enhver tid bede om at få at vide, hvilke oplysninger vi har registreret om dig.
Hjemmeside
For at vores kunder hurtigt kan finde deres konsulent, viser vi på hjemmesiden et professionelt portrætbillede af dig (betalt af virksomheden), din arbejdsmail og dit telefonnummer.
Det er vigtigt for vores forretning og derfor står det også i din kontrakt, at vi må offentliggøre disse oplysninger.
Husorden
Fællesområder
Vi deler arbejdspladsen, og det fungerer bedst, når alle hjælper med at holde orden. Ryd op efter dig selv, tøm en fyldt skraldespand, sæt gang i eller tøm opvaskemaskinen, og hold kaffemaskinen ren, hvis du bruger den. Vi har rengøring en gang om ugen, men i hverdagen er vi fælles om at holde det pænt og rart.
Skriveborde
Hold dit bord ryddeligt – både af hensyn til gæster og for at skabe ro i arbejdet. Visse pladser er “flyver-pladser”, som skal stå klar til forskellige medarbejdere, hvis de har brug for at sidde i ro.
Udstyr
Du har ansvar for at passe på det udstyr, du får udleveret. Opbevar det sikkert og lad fx ikke pc eller telefon ligge synligt i bilen. Elektronik må heller ikke ligge i bilen om natten pga. tyveri, kulde eller fugt.
Koder, opbevaring
Alle adgangskoder skal gemmes i Uniqkey. Det er et krav, at nye koder genereres via Uniqkeys kodegenerator. Koder må aldrig gemmes på papir, i telefonens noter eller lignende.
Opbevaring af koder i Uniqkey sikrer samtidig, at vi kan tilgå dem ved f.eks. længerevarende sygdom
Kommunikation med kunder
Vi kommunikerer altid professionelt, respektfuldt og serviceminded – uanset kanal.
Hvis der opstår en konflikt, som ikke kan løses i en god og respektfuld tone, skal du stoppe dialogen og give sagen videre til din leder.
Krænkelse- og seksualpolitik
Vi vil have en arbejdsplads, hvor alle føler sig trygge, respekterede og glade for at møde ind.
Derfor har vi en politik mod krænkende adfærd, som beskriver:
- hvordan vi forventer, at vi behandler hinanden,
- hvordan ledelse og kolleger skal behandle dig,
- hvordan du kan håndtere og rapportere krænkende adfærd.
Politikken ligger på det interne drev. Du kan også altid tage fat i en arbejdsmiljørepræsentant, hvis du oplever noget, der bør håndteres.
Kundeansvar, definition
At have kundeansvar betyder:
- At du har ansvaret for, at kundens opgaver altid er i gode hænder.
- At du leverer den service, kunden betaler for.
- At du forholder dig kritisk til tallene og tager ejerskab for dit arbejde.
Hvis du er syg eller på ferie, er det vigtigt, at du overdrager opgaver og deadlines til en kollega eller leder, så kunden stadig er dækket ind.
Kørsel, arbejdsrelateret
Arbejdsrelateret kørsel dækker over kørsel i egen bil mellem kontoret og kunder – eller direkte fra dit hjem til kunder.
Regler for kørselsgodtgørelse
- Du kan kun få godtgørelse, hvis bilen er indregistreret i dit eller din ægtefælles navn. Hvis den tilhører din samlever, kræver det fælles økonomi.
- Nummerpladen skal oplyses i Salary, når du registrerer kørte km. Oplysningerne indberettes til SKAT, og du står selv inde for rigtigheden.
- Kørsel mellem hjem og arbejdsplads er ikke arbejdsrelateret og dækkes ikke af virksomheden. Den kan dog indberettes som kørselsfradrag til SKAT.
Arbejdsrelateret kørsel skal altid registreres i Salary med kundenavn i notefeltet.
Mailpolitik
Vi vil gerne være kendt for at være ansvarlige, hjælpsomme og professionelle – også på mail. Mange kunder betaler for ubegrænset mail- og telefonsupport, så god og hurtig kommunikation er vigtig.
Svar på mails
- Alle mails skal besvares samme arbejdsdag, medmindre der er opsat autosvar.
- Har du ikke tid til et fyldestgørende svar, så send en kort kvittering, så afsenderen ved, at deres henvendelse er set.
Ved sygdom og ferie
Hvis du ikke kan svare på mails, skal du overdrage opgaven til en kollega, så kunden får den hjælp, de har brug for.
CC-modtagere
Når der er personer i CC., skal de også holdes orienteret, indtil de selv frabeder sig det.
Form og tone
- Skriv kort og præcist.
- Brug altid en positiv tone.
- Svar hurtigt på negative mails med en kvittering og vend tilbage med et uddybende svar, når du har drøftet sagen med en kollega eller leder.
Mail eller opringning?
Ring til kunden, når det giver mening – det er mere personligt og styrker relationen. Brug mail, når vi har brug for skriftlige aftaler og historik.
Arkivering
Din indbakke bør kun indeholde mails, der mangler handling. Arkivér eller slet resten, så det er nemt for en kollega at tage over ved sygdom, ferie eller fratrædelse.
Medarbejdersamtaler
Vi vil gerne sikre, at du trives og har de redskaber, du skal bruge for at løse dine opgaver. Din arbejdsbyrde kan variere, og derfor er dialog vigtig.
Der er to typer samtaler:
- Ugentlig dialog med din leder eller en fagansvarlig– kort eller lang alt efter behov. Her giver I hinanden feedback og opdaterer status på kundeopgaver.
- MUS-samtale – en årlig samtale om dig, din hverdag, dine ønsker og hvordan vi bedst kan støtte hinanden. Du får besked mindst en uge i forvejen, så du kan forberede dig.
Samtalerne er lige så meget til for dig som for virksomheden. Har du behov for flere samtaler undervejs, kan du altid aftale det.
Nærmeste leder
I det daglige refererer du til den HR-ansvarlige. Samtidig er du underlagt virksomhedens ejere, Frederik Kromann og Nina Esmann Kromann, som udover det faglige ansvar, også har det overordnede ansvar for alle ansatte.
Omgangstone, krænkende adfærd m.m.
Vi ønsker et godt og respektfuldt arbejdsmiljø. Derfor viser vi hensyn til hinanden og holder støjniveauet nede. Lange telefonsamtaler bør tages i mødelokalerne.
Du er altid velkommen til at spørge en kollega om hjælp, men prøv først selv at finde svaret – fx på nettet. Vi hjælper gerne hinanden, men respekterer også hinandens tid.
Aggressiv eller krænkende adfærd – herunder seksuel chikane – accepteres ikke. Hvis det sker, kan det føre til bortvisning eller i værste fald opsigelse. Sådanne sager bliver altid fulgt op af en fortrolig samtale, hvor vi aftaler det videre forløb.
Hvis du føler dig stødt, truet eller ydmyget, skal du straks kontakte HR eller evt. din AMO-repræsentant. Ønsker du at anmelde anonymt, kan du lægge en seddel i postkassen i depotrummet – så tager vi hånd om sagen.
Parkering ved virksomhedens adresse
Der er fri parkering ved Centervænget, og som regel er der rigeligt med pladser. Parkering sker på eget ansvar, og virksomheden dækker ikke bøder eller skader på bilen.
Personalearrangementer
Hvert år holder vi to faste arrangementer: en sommerfest og en julefrokost. Deltagelse er frivillig, men vi håber, du har lyst til at være med – det styrker sammenholdet og giver os gode oplevelser sammen.
Fordi vi ofte arbejder hver for sig, betyder de sociale arrangementer ekstra meget for fællesskabet. Hvis du eller dine kolleger ønsker at arrangere andre sociale aktiviteter, bakker vi gerne op om det.
Personalegoder
Sundhedsforsikring
Når du starter i virksomheden, kan du tilmelde dig en privat sundhedsforsikring gennem Gjensidige. Det er frivilligt, og beløbet trækkes via din løn som et personalegode. Forsikringen dækker også dine børn under 24 år, uanset hvor de bor – husk blot at tilmelde dem. Forsikringsbetingelserne finder du på fællesdrevet under Internt > Personale > Sundhedsforsikring.
Online lægehjælp
Som en del af sundhedsforsikringen har du adgang til online lægefaglig rådgivning alle hverdage kl. 08-22 og i weekender/helligdage kl. 10-22. Oplysninger ligger i personalemappen på det interne drev.
Barnets 1. sygedag
Efter 9 måneders ansættelse får du ret til at holde barnets 1. sygedag, indtil barnet fylder 15 år.
Ordningen er tænkt som en hjælp i akutte situationer – fx hvis barnet bliver sygt om morgenen, eller du skal hente et barn, der er blevet syg i skole eller institution. Bliver barnet sygt i en weekend, kan du ikke tage barnets 1. sygedag om mandagen.
Har du ikke ret til barnets 1. sygedag, kan du i stedet bruge en feriedag eller en fridag uden løn.
Barnets 1. sygedag registreres i Salary som arbejdsgiverbetalt fravær med teksten: Barnets 1. sygedag.
Stress i hverdagen
Gennem sundhedsforsikringen har du adgang til Den forebyggende rådgivningslinje, hvor du kan få sparring om trivsel og livsstil. Ordningen er tænkt som en hjælpende hånd – ikke som psykologhjælp, men som støtte til at komme videre, hvis du føler dig fastlåst eller overbelastet.
Hvis du føler dig presset i en grad, der påvirker dit privat- eller arbejdsliv, er det vigtigt, at du siger det til din leder. Vi kan kun hjælpe, hvis vi ved, hvordan du har det.
Vi kan også hjælpe på andre måder – fx ved midlertidigt at omfordele opgaver eller aftale nedsat tid i en periode.
Privat brug af pc
Du må gerne bruge din arbejdspc privat, så længe det ikke går ud over dens funktion som arbejdsredskab.
Vær dog opmærksom på, at der tages backup af alle drev og skrivebordet. Selvom virksomheden ikke bevidst tilgår dine private filer, kan de genskabes via backup, og IT og Frederik kan dermed få adgang til dem i visse situationer.
Private telefonsamtaler
Sæt din private telefon på lydløs i arbejdstiden, så du ikke forstyrrer kollegerne. Hvis du skal tage et privat opkald, så gå et sted hen, hvor du kan tale uforstyrret.
Procedurer for gentagne arbejdsopgaver (årsafslutning, moms m.v.)
Vi bruger sagsstyringssystemet UKU til at styre faste opgaver. Her tilknyttes kunder og opgaver til den ansvarlige medarbejder.
Du kender dine kunder bedst, så det er dit ansvar at få lagt de tilbagevendende opgaver ind i systemet og krydse dem af, når de er udført. På den måde kan en kollega altid overtage dit arbejde, hvis det bliver nødvendigt.
De faste opgaver, som gælder for alle kunder, bliver lagt ind centralt. Alle andre opgaver skal du selv sørge for at tilføje og holde opdateret. Du kan også knytte kolleger til opgaver, når I samarbejder om en kunde.
En del af vores faste procedurer er beskrevet på fællesdrevet og dem skal du sætte dig ind i. Formålet er at sikre, at vi altid følger gældende regler og deadlines – også hvis du er syg eller på ferie.
Sygdom
Bliver du syg, skal du ringe til din leder senest kl. 08.00 på første sygedag – medmindre du er så syg, at det ikke er muligt.
Vigtigt:
- Vi registrerer sygdom med det samme, så kunder, kolleger og opgaver kan håndteres korrekt.
- Er du syg, så bliv hjemme og fokuser på at blive rask. At arbejde, mens du er syg, kan forlænge forløbet og øge risikoen for at smitte kolleger.
- Ved fysiske skader, som fx brækket ben, finder vi en løsning med hjemmearbejde. Ved bakterielle sygdomme (fx forkølelse, influenza) skal du være rask, før du arbejder igen.
Sygdom registreres i Salary under Fravær > Sygdom. Du skal ikke skrive, hvad du fejler,. Hvis du vurderer, at din leder bør vide det, kan du fortælle mundtligt. Ved længere sygdomsforløb kan vi bede om yderligere oplysninger eller lægeerklæring, i henhold til reglerne.
Lægeerklæringer
Vi kan bede om en lægeerklæring, hvis du er syg i mere end et par dage, og vi vurderer, at det er nødvendigt.
Ved længerevarende sygdom vil vi altid bede om en lægeerklæring. Den giver os et overblik over dit forløb og fungerer som dokumentation overfor jobcenteret, som træder ind efter 4 uger.
Hvilken type erklæring, vi beder om, afhænger af situationen og sygdommens varighed. Virksomheden dækker naturligvis udgiften til lægeerklæringen.
Længerevarende sygdom
Hvis du er syg i mere end 3 uger, har vi pligt til at indkalde dig til en sygefraværssamtale. Den skal holdes senest 4 uger efter din første fraværsdag.
Formålet med samtalen er at få et overblik over dit forløb og drøfte, om vi kan gøre noget for at hjælpe dig hurtigere tilbage på arbejde.
Refusion ved sygdom
Virksomheden kan søge refusion fra din 2. sygedag, da vi har en sygedagpengeforsikring.
For at det kan lade sig gøre, skal du selv:
- tjekke din e-boks løbende,
- besvare alle henvendelser fra Udbetaling Danmark inden for de angivne frister.
Hvis fristerne ikke overholdes, mister virksomheden retten til refusion. I så fald kan vi være nødt til at modregne det tabte beløb i din løn.
Det er derfor vigtigt, at du er aktiv i forhold til dit sygedagpengeforløb.
Udlevering af adresse til 3. part
Nogle gange vil en kunde eller samarbejdspartner gerne sende en personlig hilsen – fx blomster til en fødselsdag eller anden særlig anledning. I de tilfælde kan vi blive bedt om at udlevere din hjemmeadresse.
Hvis du ikke ønsker, at vi giver din adresse videre i disse situationer, skal du sende en mail til HR.
Uheld eller akut sygdom
Hvis du kommer til skade eller bliver alvorligt syg i arbejdstiden, vil vi gerne hurtigt kunne give besked til din familie.
Derfor beder vi dig lægge navn og telefonnummer på din nærmeste pårørende ind i Salary-appen. Så kan vi straks kontakte dem, hvis uheldet er ude.
Vores Værdier
Vi har sammen valgt de værdier, der kendetegner vores måde at arbejde på og giver os et fælles ståsted. De er med til at gøre os unikke i branchen:
Vi er ansvarlige
Vi holder, hvad vi lover og gør tingene ordentligt. Vi tager ansvar – både for vores arbejde, for hinanden og for fællesskabet..
Vi er hjælpsomme
Vi hjælper hinanden og vores kunder, hver dag – og vi stræber efter at blive bedre hele tiden.
Vi er stærkere samme,n end hver for sig.
Vi er uformelle
Vi taler åbent, ærligt og med respekt. Humor er en vigtig del af vores hverdag, og vi griner sammen hver dag. Vi har en flad struktur, så de rigtige beslutninger kan træffes hurtigt.
Vi er eksperter
Vi har stærk faglig viden og er nysgerrige på ny teknologi. Vi investerer løbende i viden og værktøjer, så vi kan være en værdifuld samarbejdspartner.
Whistleblower ordning
Hvis du oplever alvorlige lovovertrædelser eller andre kritiske forhold, som du ikke føler, du kan tage direkte op med virksomheden, kan du bruge vores anonyme whistleblower-system til at indberette det.
Du finder linket til systemet i personalemappen på det interne drev.
Eksempler på forhold, der kan indberettes: bestikkelse, aflytning, bedrageri, chikane eller brud på GDPR. Alle indberetninger behandles fortroligt og anonymt, og du kan følge status på din rapport.
-
Opsætning
-
Kvalitetssikring
-
How-to's - vi viser dig hvordan du bruger værktøjerne
-
Onboarding
-
Internt hos Sandgrav