Verdens dårligste til alt…

- Eller verdens bedste til én ting?

Sandgrav Solutions er et konsulenthus med fokus på regnskab og bogholderi. Har du brug for en bogholder så er du kommet til det rette sted. Digitalisering er i højsædet og kun de bedste løsninger bliver udvalgt til at hjælpe kunderne med en lettere hverdag.

Vi sørger for at bogholderiet bliver automatiseret så vores kunder kan fokusere på deres forretning uden at skulle spilde unødig tid.

Vi kender det alle sammen – kløften mellem generalister og specialister og vores lyst til at finde noget i midten. Hvorfor kan man ikke få en løsning som er rimelig til flere ting og ikke blot dårlig til alt eller kun kan bruges til én ting.

Dit valg i forhold til ovenstående er relevant i mange situationer og ikke mindst i min verden indenfor bogholderi og regnskab er det yderst relevant. Regnskabsprogrammer i gamle dage endte med at kunne det hele – og de var PISSE dårlige til det. Der fandtes lønsystemer i C5 og CRM systemer i Navision og jeg siger ikke at det er en dårlig idé, men man kan hurtig ende med at vælge en løsning fordi man nu har den lige foran sig. Og hånden på hjertet så vil jeg bare sige at den slags løsninger ikke altid ender godt.

Regnskabsprogrammet, eller ERP systemet (Enterprise Ressource Planning) eller måske økonomisystemet om man vil er et skoleeksempel på en løsning som forsøger at få dig til at blive hos dem med alle mulige funktioner og løsninger.

Både for at tjene ekstra licenspenge, men også for at gøre det sværere for dig at skifte økonomisystem.

Men tiderne skifter og de skiftede for et godt stykke tid siden. Rigtig mange regnskabsprogrammer tilbyder via deres egen app-store mulighed for at give dig adgang til en hel hærskare af superprogrammer.

Det er programmer som måske kun kan én ting. Men det de kan, giver dig nærmest superkræfter i forhold til det som regnskabsprogrammerne tilbyder dig

 

Det disse programmer kan er følgende

  • Bilagsscanning
  • Fakturering
  • Lagerstyring
  • Betalinger
  • Budgettering og opfølgning

Ovenstående er blot et lille udsnit af nogle af de funktioner som du måske med fordel kan overveje at flytte ud af økonomisystemet og over til en 3. parts løsning udenfor.

Tendensen er tydelig – flere og flere virksomheder flytter kernefunktionalitet ud af regnskabsprogrammet over til cloudbaserede løsninger som gør det lettere for dem at drive deres forretning.

 

Bilagsscanning

Selvom regnskabsprogrammerne har deres egne scanningsløsninger er dine behov for f.eks. godkendelsesflow, kontering og validering måske på en måde som gør at du ikke er interesseret i at være låst.

 

Fakturering

Laver du mange faktura, har abonnementer og kringlede opkrævninger og kontingenter ser jeg også flere og flere virksomeder klistre andre løsninger sammen med deres regnskabsprogram så fakturering kan foretages med et enkelt klik og abonnementerne opkræves nemmere.

Lagerstyring

Det koster tid og kræfter når først man har valgt at benytte sig af lagerstyring. Inden du har set dig om skal du lave indkøbsplanlægning, varemodtagelser og købsfakturering. Særpriser på varer i forhold til kunder og styklister og pluklister og en HEL masse andre ting. Alt sammen noget som sikkert ikke kan løses i dit nuværende økonomiprogram.

Og selv hvis det kunne så kan det godt være at det ikke bliver gjort specielt godt.

Mange virksomheder forsøger dig med lagerstyring i mindre regnskabprogrammer som dinero, billy eller e-conomic. Men mængden af data er for stor og fejlene for mange. Inden de overvejer at skifte regnskabsprogrammet ud med et system som både er for stort og dyrt så er en mulighed en løsning lige i midten hvor selve lagermodulet i deres nuværende løsning udskiftes med et eksterne lagermodul.

Betalinger

Betalinger kan foretages direkte fra økonomisystemet ved f.eks. at danne en betalingsfil som uploades i netbanken. Det er en løsning som har fungeret i mange år. Men der findes løsninger som fuldstænding fjerne behovet for denne arbejdsmetode så du slipper for manuelt arbejde samtidig med at du måske sparer penge på gebyrer og kurser.

 

Budgettering og opfølgning

Budgetter og rapportering og opfølgning samt udarbejdelse af salgsstatstikker er alle ting som normalt ligger i regnskabsprogrammet. Eller også noget som mange har valgt skal foretages i excel.

Igen vil jeg bare pointere at der findes en række løsninger derude om fuldstændig fjerne det manuelle arbejde og flytter arbejdet væk fra regnskabsprogrammet et sted hen som gør tingene bedre, hurtigere og sjovere.

 

Ovenstående er blot en række eksempler på arbejdsopgaver og løsninger som jeg ser fungere på mange forskellige måder rundt omkring hos virksomhederne. Kendetegnet ved mange af dem er at virksomhederne har set væk fra økonomisystemet og valgt løsninger som lå udenfor. Det er ikke altid en god løsning men ofte er fordelene og mulighederne værd at overveje.

Jeg har i hvert fald oplevet en lang række fantastiske løsninger som har sparet virksomheder for både tid og penge samt givet dem et langt bedre overblik.

Skrevet af:

Picture of Frederik Kromann

Frederik Kromann

Frederik, også kendt som "Den luddovne bogholder" har over 10 års erfaring med atdigitalisere og automatisere bogføring

Se mere fra vores blog:

Frederik Sandgrav

Hvad siger du til at modtage vores nyhedsbrev?