Digitaliseringens pris – 3 ting som du skal passe på

Digitaliseringens pris – skrevet af Frederik Sandgrav d. 28/1-2022

1. Vælg med omtanke

Digitalisering kommer med en pris som de færreste er villige til at betale.

Når du vælger at digitalisere dit bogholderi så er det ikke blot at installere noget software og så er alt godt. Tværtimod. Det er den sidste del af digitaliseringen som sker her. Allerførst bliver du nødt til at finde ud af HVORFOR du har tænkt dig at digitalisere og hvad du gerne vil have ud af det.

Det betyder rent faktisk at du bliver nødt til at gøre dig nogle tanker om, hvor det måske giver mest mening at sætte ind. Og specielt hvorfor det lige præcis er her at det skal være. Der er utrolig mange områder som du kan digitalisere. Så med mindre du virkelig har overskud og overblik….. så start med 1 ting.

Der hvor de fleste starter er typisk omkring fakturabetalinger – altså de faktura som man skal sidde og taste ind i sin netbank. Men det behøver jo ikke at være her. Det kan også være at det er kvitteringer eller kundeindbetalinger eller løn eller noget helt 4.

Men den pris du skal betale – er forberedelse og omtanke. Du bliver simpelthen nødt til at sætte dig ned og grundigt overveje hvor det er du skal starte din rejse. For det er en rejse. Det er ikke et enkelt godt slag på golfbanen og så er det overstået. Som med golf er der mange huller som skal overvindes før du er helt færdig. Så du må hellere se digitalisering som en uendelig lang golfbane med uendeligt antal huller. For en digitalseringsnørd som mig er det jo helt perfekt. Altså at rejsen aldrig ender. For det gør den ikke. Din verden ændrer sig – løsningerne ændrer sig, og dine behov i din forretning ændrer sig også. Dermed ændrer dine krav til dine løsninger sig også hele tiden.

2. Intet er perfekt

Uanset hvilken løsning du vælger er der intet som er perfekt. Det kan godt afskrække de fleste bogholdere fra overhoved at komme igang. Heldigvis er det ikke bogholderne som bestemmer det hele. Derfor skal du bare kaste dig ud i det. Tage de tæv som du får og vide at på den anden side, er sejren tæt på. Og hvilken sejr. Når først du høster frugten af en ordentlig digitalisering vil du være flov over ikke at have startet noget før.

Det kan godt være at det virker åndsvagt at sætte noget igang som ikke virker 100%. Men da intet nogensinde virker 100% så vil det ultimativt betyder at du aldrig kom igang. Det vigtige her er at vide hvor henne fejlene – eller hullerne i osten er. Når først du ved hvilke ulemper bestemte løsninger har, så er det nemmere at arbejde udenom dem og finde alternativer i de situationer. F.eks. kan November First ikke betale DKK til udlandet. Farpay.io  kan ikke hjælpe med udenlandske indbetalinger…. Listen er lang og det vil den altid være. Det vigtige er at vide hvor manglerne er så du kan vælge en løsning uden fundamentale mangler indenfor de områder hvor du har brug for at det virker 100%.

Du kan eventuelt læse mere her om en større sammenligning af f.eks. scanningssystemer hvis det er her du mener at du har brug for hjælp

3. Ret til og skrot om nødvendigt.

Endelig har du valgt en løsning som ser ud til at virke. Du er begyndt at spare en masse tid og det var måske den primære årsag til dit valg. Det er virkelig vigtigt at du får sat dig godt ind i den løsning du har valgt og også holder øje med deres nyhedsbreve så du løbende får rettet din anvendelse til. Kun på den måde den udnytter løsningen optimalt. Et godt eksempel er f.eks. Kontolink som lige har lanceret en unik mailadresse til deres brugere så den kan sende mails med bilag ind til kontolink. E-conomic er for nyligt kommet med en løsninger som nemt kan matche bilag fra indscanningen med de posteringer som ligger i kladden.

Hele tiden sker der ændringer i de produkter du bruger. Og du kan ikke være sikker på du får det bedste udbytte med mindre du holder dig opdateret.

I nogle situationer har du måske fejlvurderet dine behov eller den løsning som du har valgt. I det tilfælde er der kun en ting at gøre….. smid hvad du har i hænderne og løb. Løb væk fra den løsning og vælg en anden som passer bedre. Det er de færreste løsninger som koster mange penge. Rent faktisk mener jeg at de fleste løsninger nærmest er alt for billige i forhold til den besparelse du opnår, men det er vist en helt anden snak.  I den pågældende sag er det derfor en virkelig god idé så hurtigt som muligt at få gennemgået din behov og krav til din løsning endnu en gang så du kan få valgt den løsning som passer til dig.

 

Skrevet af:

Frederik Sandgrav

Frederik Sandgrav

Frederik, også kendt som "Den luddovne bogholder" har over 10 års erfaring med atdigitalisere og automatisere bogføring

Se mere fra vores blog:

Frederik Sandgrav

Hvad siger du til at modtage vores nyhedsbrev?