Den luddovne bogholder Frederik Sandgrav er på banen igen. Corpay One har udgivet følgende interview på deres hjemmeside:
Hvad er vores ansvar som ekstern bogholder?
Frederik Kromann giver sit bud her
I denne post tager vi en snak med automatiserings-guruen over dem alle — Frederik Sandgrav. Frederik omtaler ofte sig selv som ”den luddovne bogholder” med reference til det faktum, at han altid jagter nye løsninger og optimeringsmuligheder for at gøre bogholderiet så automatisk som muligt.
Automatisering er efterhånden et fortærsket udtryk, og noget der er heftigt debatteret i branchen. Frederik er én af dem, der faktisk har arbejdet med automatisering i over 20 år, så for ham er det ikke et modefænomen, men noget han har været forgangsmand indenfor i flere årtier.
Frederik driver virksomheden Sandgrav Solutions, og sammen med 9 medarbejdere hjælper han alt lige fra enkeltmandsvirksomheder til børsnoterede selskaber med at spare tid på bogholderiet. Her fortæller ham mere om hvordan han tackler muligheder og udfordringer, der skabes af den nye bølge af automatisering, og deler sine tanker om både fortid og fremtid.
Nye løsninger genopliver ældre værktøjer – Vi løser dine administrative opgaver oveni
Der er kommet rigtig mange nye løsninger på markedet de seneste 3–5 år, men ifølge Frederik virker de nye produkter ofte mest som katalysatorer i forhold til eksisterende ældre løsninger. Selv bruger de hos Sandgrav Solutions nyere løsninger som Farpay, Roger, Pleo, Fakturafil og E-conomic, men bruger lige så meget krudt på at implementere løsninger, der har eksisteret i over 20 år.
Med simple og ældre løsninger som f.eks. at lave en bankfil, der kan uploades til banken, samt bedre kreditorstyring, kan man nå rigtig langt, og det må man ikke glemme i disse tider hvor der er kæmpe fokus på nye, smarte løsninger. De nye produkter har dog sørget for, at der er et øget fokus på processer og tidsbesparelse, så tendensen er rigtig god til at starte debatten internt og eksternt.
Som ekstern bogholder er vi meget bevidste om vores nye ansvar
Frederiks helt store mission har altid været at stoppe alt tastearbejde. Og det er også derfor kunderne vælger Sandgrav Solutions. Stort set alle nye kunder vælger netop Sandgrav Solutions, fordi de er hooked på automatisering og digitalisering. De ved, hvor mange penge og tid der er at spare. Når du vælger en ekstern bogholder skal du stille krav til deres digtale formåen. Ellers er det hele ligemeget.
Hos Sandgrav Solutions hjælper de primært to kundegrupper: 1. De nystartede mindre virksomheder, som ved der findes lette måder at sætte det hele op på, men ikke umiddelbart ved hvordan systemerne skal sættes sammen. 2. De etablerede virksomheder, som føler, at deres nuværende samarbejdspartnere og løsninger ikke er tidssvarende, og som ønsker en let og elegant administration.
Frederik var en af de første bogholdere i Danmark, der virkelig tog det alvorligt, at bogholderens opgave har ændret sig radikalt, og kommer til at ændre sig endnu mere i fremtiden.
”Det er vores ansvar som bogholdere at gøre ny teknologi let tilgængelig og nemt at bruge. Vi skal i højere grad være LEGO-byggere i forhold til tech-værktøjer, samt controllere og rådgivere.”
Det er ved at outsource eksternt bogholderi og regnskab at du kan få den største gevinst. Fokuser på din forretning og lad os om resten. Lad mig assistere dig med at forstå fordelene ved vores løsning. Du kommer ikke til at fortryde det. Ved at benytte dig af vores rutiner og professionel sparring opnår du en lethed i hverdagen du ikke vil være foruden.
Optimering på op til 95% – en freelance bogholder vil ikke opnå det samme
Det er ikke bare snak når Frederik siger, han sparer virksomheder for både tid og penge. Frederiks største optimering til dato var da han satte optimeringsprocessen i gang for en virksomhed, der tidligere havde brugt 20 timer om måneden på bogføring og lønkørsel. Da Sandgrav Solutions fik kørt Roger, Pleo samt automatisk lønkørsel med Bluegarden op, og kunden kunne nu nøjes med at bruge 1 time om måneden på hele processen. En optimering på 95%.
“De fleste virksomheder bør få nogle hurtige AHA-oplevelser med værktøjer, der er nemme at bruge og får dermed tidligt øjnene op for hvor nemme og hurtige tingene kan blive.”
Og det er netop også dét Frederik peger på som det bedste tip mod intern modstand. Vis alle i organisationen vigtigheden af at digitalisere, og start i det små uden at lave alt om på en gang. Når ledelsen har troen, er det ofte enkelt at overbevise resten af medarbejderne.
FAQ om brugen af en ekstern bogholder
Dette er de mest populære spørgsmål:
Hvad koster en bogholder? Da vores priser er faste baseret på volumen og opgavedefinition kan vi ikke så nemt svare på dette spørgsmål. Men vi kan dog på det kraftigste fraråde at du vælger en bogholder som fakturere efter medgået tid.
Hvad laver en bogholder til din virksomhed – primært sørger for at systemerne kører og at alting altid stemmer.
Hvad tjener en ekstern bogholder? Tro mig igen er det et spørgsmål som hænger meget sammen med hvordan du fakturerer så det spørgsmål kan jeg ikke besvare.