3 konkurser på 3 uger – 3 ting som jeg har lært

3 konkurser på 3 uger – 3 ting som jeg har lært 🤔

Falder virksomheder som fluer for tiden eller har vi blot været ekstra uheldige? 😭

Jeg tror desværre at vi ser ind i en lidt sværere tid for virksomheder som f.eks. sælger til detailhandlen eller luksusvarer til private forbrugere. 🤑 🤑🤑

Vi er tæt med ombord når det begynder at gå svært for vores kunder. I nogle situationer kan vi nå at være med til at træffe de fornødne hårde beslutninger og i andre situationer så kan skibet synke så hurtigt at der ikke er noget at gøre.

Den seneste tid har fået mig til at reflektere over hvad vi som ekstern økonomifunktion kan gøre for at sikre virksomhedernes overlevelse bedst muligt. Og her er mine 3 bedste råd:

1. Hav styr på dine tilgodehavender 💰

2. Hav styr på din gæld 🏛

3. Vær klar til at skære HELT ind til benet 🔪

TILGODEHAVENDER

Det kan virke banalt men vi oplever det hele tiden….. at virksomheder ikke har styr på hvilke kunder som skylder dem penge. At der ikke bliver fulgt hårdt nok op på dårlige betalere eller lavet planer for rykning af kunderne.

Vi har selvfølgelig en masse løsninger som kan være med til at sørge for at det sker så effektivt som muligt.

* Rykkerkørsel i e-conomic

* Officebot

* Equity

* Likvido

* En skrap bogholder med en telefon

Alt efter kundernes temperament vælges en coctail af flere af de ovenstående løsninger. Uanset valget skal alle bare være enige om hvem som gør hvad og hvornår og hvordan.

GÆLD

Alt for ofte sejler der leverandørfaktura rundt på mails alle mulige steder. Rykkere kommer i tide og utide og det er helt umuligt at finde ud af hvem som skal have penge hvornår. Derfor bliver virksomheder nødt til at have en stram styring af hvor leverandørfaktura kommer hen så man i det mindste ved hvilke faktura som mangler at blive betalt.

Det er også smart løbende at skæve lidt til en eventuelt momsgæld som skal afregnes f.eks. hvert kvartal – så det ikke kommer som en overraskelse.

GÆLD+TILGODEHAVENDER = LIKVIDITETSOVERBLIK

Jeps det er en af de sværeste discipliner af dem alle. At bruge de faktiske tal og kombinere dem med fremtidens budget for at se hvordan kassekreditten udvikler sig – men det er virkelig nødvendigt at se ud i krystalkuglen.

IND TIL BENET

Det er ikke altid sikkert man kan vækste sig ud af problemerne. Og vi oplever i stigende grad at vores kunder ønsker endnu bedre og strammer økonomistyring kombineret med et scaledown-scenarie. Dvs mindre vækst eller måske recession samtidig med at økonomiske tal følges nøje. Det er selvfølgelig ikke et ønskescenarie men det kan desværre være nødvendigt.

Så det overordnede budskab herfra er OVERBLIK

#denluddovnebogholder

#digitalisering

#regnskab

Falder virksomheder som fluer for tiden eller har vi blot været ekstra uheldige? 😭

Jeg tror desværre at vi ser ind i en lidt sværere tid for virksomheder som f.eks. sælger til detailhandlen eller luksusvarer til private forbrugere. 🤑 🤑🤑

Vi er tæt med ombord når det begynder at gå svært for vores kunder. I nogle situationer kan vi nå at være med til at træffe de fornødne hårde beslutninger og i andre situationer så kan skibet synke så hurtigt at der ikke er noget at gøre.

Den seneste tid har fået mig til at reflektere over hvad vi som ekstern økonomifunktion kan gøre for at sikre virksomhedernes overlevelse bedst muligt. Og her er mine 3 bedste råd:

1. Hav styr på dine tilgodehavender 💰

2. Hav styr på din gæld 🏛

3. Vær klar til at skære HELT ind til benet 🔪

TILGODEHAVENDER

Det kan virke banalt men vi oplever det hele tiden….. at virksomheder ikke har styr på hvilke kunder som skylder dem penge. At der ikke bliver fulgt hårdt nok op på dårlige betalere eller lavet planer for rykning af kunderne.

Vi har selvfølgelig en masse løsninger som kan være med til at sørge for at det sker så effektivt som muligt.

* Rykkerkørsel i e-conomic

* Officebot

* Equity

* Likvido

* En skrap bogholder med en telefon

Alt efter kundernes temperament vælges en coctail af flere af de ovenstående løsninger. Uanset valget skal alle bare være enige om hvem som gør hvad og hvornår og hvordan.

Du kan også læse lidt mere her: https://sandgravsolutions.dk/fakturahaandtering/

Vi har gjort benarbejdet så du kan læne dig tilbage og blive informeret.

GÆLD

Alt for ofte sejler der leverandørfaktura rundt på mails alle mulige steder. Rykkere kommer i tide og utide og det er helt umuligt at finde ud af hvem som skal have penge hvornår. Derfor bliver virksomheder nødt til at have en stram styring af hvor leverandørfaktura kommer hen så man i det mindste ved hvilke faktura som mangler at blive betalt.

Det er også smart løbende at skæve lidt til en eventuelt momsgæld som skal afregnes f.eks. hvert kvartal – så det ikke kommer som en overraskelse.

GÆLD+TILGODEHAVENDER = LIKVIDITETSOVERBLIK

Jeps det er en af de sværeste discipliner af dem alle. At bruge de faktiske tal og kombinere dem med fremtidens budget for at se hvordan kassekreditten udvikler sig – men det er virkelig nødvendigt at se ud i krystalkuglen.

IND TIL BENET

Det er ikke altid sikkert man kan vækste sig ud af problemerne. Og vi oplever i stigende grad at vores kunder ønsker endnu bedre og strammer økonomistyring kombineret med et scaledown-scenarie. Dvs mindre vækst eller måske recession samtidig med at økonomiske tal følges nøje. Det er selvfølgelig ikke et ønskescenarie men det kan desværre være nødvendigt.

Så det overordnede budskab herfra er OVERBLIK

Måske du skal holde lidt øje med konkurser her:

https://lasso.dk/l/under-konkurs-og-tvangsoploesning

Vi har et værktøj som løbende holder øje med vores kunder og deres kunder så vi er sikre på at få information hvis der sker noget.

Skrevet af:

Picture of Frederik Kromann

Frederik Kromann

Frederik, også kendt som "Den luddovne bogholder" har over 10 års erfaring med atdigitalisere og automatisere bogføring

Se mere fra vores blog:

Personalebillede

Elektronisk bilagshåndtering

Elektronisk bilagshåndtering – sådan kommer du igang Skrevet af Frederik Kromann d 16/04-2024 I en æra, hvor digitaliseringen stormer fremad, er det essentielt for virksomheder

Læs mere

Ny bogføringslov

Ny bogføringslov: En gennemgang af ændringer og implikationer for danske virksomheder Den nye bogføringslov i Danmark, som blev vedtaget i Folketinget for nylig, indfører betydelige

Læs mere
Frederik Sandgrav

Hvad siger du til at modtage vores nyhedsbrev?