Undgå dummebøder

Skrevet af Frederik Kromann d. 01/02-2024

4 råd til at undgå dummebøder fra bl.a. SKAT

sandgrav solutions

Frederik Sandgrav

9. januar 2018

Revisor Frederik Sandgrav giver dig i dette blogindlæg 4 gode tips til, hvordan du undgår dummebøder fra SKAT og får en bedre start på livet som ny virksomhedsejer.

Jeg oplever desværre alt for tit, at nye virksomhedsejere ikke er super opmærksomme på deadlines og regler udstukket af offentlige myndigheder. Som ny virksomhedsejer har du lige startet en forretning op, og du koncentrerer dig derfor om driften og ikke om alle mulige offentlige systemer. Men det kan blive dyrt ikke at have styr på regler og deadlines, derfor skal du huske:

#1 Spar 800 kr. i afgift hver måned

Når du opretter din nye virksomhed, fortæller du muligvis SKAT, at du forventer at have ansatte. Derfor vil SKAT forvente, at du hver måned indberetter A-skat og AM-bidrag for dine medarbejdere. Hvis du ikke ansætter folk med det samme, men forventer at ansætte medarbejdere, så vil jeg anbefale, at du som noget af det første får sat et lønsystem op. De fleste lønsystemer angiver nemlig 0 til SKAT, og det betyder, at du ikke modtager dummebøder fra SKAT, fordi du mangler at indberette til dem.

#2 Tjek din e-boks og undgå fogedretten

E-boks er stedet, hvor du modtager vigtig information fra det offentlige og virkelig grimme ting som eksempelvis inkassosager. Så det er super vigtigt, at du løbende holder øje med din e-boks. Det kan jo være, at der ligger en hidsig indkaldelse til fogedretten eller en større rykker fra et advokatfirma og venter.

Så skynd dig at få lavet en medarbejdersignatur hos NemID, så du kan få adgang til din erhvervs e-boks, VIRK og meget andet.

Du kan få din medarbejdersignatur her.

Cowboytrick: Log ind på din erhvervs e-boks og giv dig selv adgang via dit CPR-nummer. Så kan du nøjes med at logge på din private e-boks og herfra se, hvad der ligger i din erhvervs e-boks.

Husk at du også kan bede e-boks om at sende dig en sms eller mail, hver gang du modtager ny post.

#3 Din skattekonto skal ALTID være i 0,-(nul)

I samme øjeblik du har oprettet din virksomhed, så er det en rigtig god ide, at du skynder dig at bestille en tastselv-kode hos SKAT.

Det kan du gøre her.

Koden er en smutvej til SKAT, hvor du kan nøjes med CVR-nummer og tastselv kode for at holde øje med din skattekonto og indberette moms.

Det er en virkelig god ide at logge ind og tjekke din skattekonto en gang i kvartalet og sikre, at du betaler det du skal til SKAT. Det skaber overblik, og du sikrer, at du ikke får ubehagelige overraskelser.

Acontoskat

Du kan være uheldig, at SKAT mener, at du et par gange om året skal betale acontoskat.

Mange virksomheder overser typisk dette, og det er noget skidt, fordi det betyder, at de mangler at betale penge til SKAT. Mangler du at betale acontoskat, løber der renter og gebyrer på, hvilket er fuldstændig unødvendigt, fordi du kan undgå det ved at betale tingene til tiden.

Importmoms for varer købt rundt om i verden

Når du importerer varer købt udenfor EU, vil SKAT oftest mene, at du skal betale told for varerne. Tolden er typisk ikke særligt høj, og det er oftest din speditør, der indberetter beløbene.

Jeg anbefaler derfor, at du sætter importafgifter på PBS, så SKAT automatisk kan trække pengene på din konto. Alternativt skal du selv huske at gå ind og finde tallene og betale – hver måned.

Glemmer du at betale importmoms, vil det betyde en lille gæld på din skattekonto, som igen resulterer i yderligere dummebøder og renter. Bøder og renter du let kan undgå.

#4 Registrer reelle ejere og undgå tvangsopløsning

Hvis du ikke allerede har registreret din virksomheds reelle ejere, så gælder det om at få det gjort i en fart. Erhvervsstyrelsen kvitterer nemlig med en tvangsopløsning af din virksomhed, hvis ikke du får styr på det.

Vær igen opmærksom på din e-boks, hvor du løbende får påmindelser om at huske at registrere reelle ejere.

Du kan registrere din virksomheds reelle ejere her.

Generelt er der mange faldgruber som erhvervsdrivende, men ovenstående er helt klart nogle af dem, jeg oftest ser.

 

Skrevet af:

Picture of Frederik Kromann

Frederik Kromann

Frederik, også kendt som "Den luddovne bogholder" har over 10 års erfaring med atdigitalisere og automatisere bogføring

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Se mere fra vores blog:

Personalebillede

Elektronisk bilagshåndtering

Elektronisk bilagshåndtering – sådan kommer du igang Skrevet af Frederik Kromann d 16/04-2024 I en æra, hvor digitaliseringen stormer fremad, er det essentielt for virksomheder

Læs mere

Ny bogføringslov

Ny bogføringslov: En gennemgang af ændringer og implikationer for danske virksomheder Den nye bogføringslov i Danmark, som blev vedtaget i Folketinget for nylig, indfører betydelige

Læs mere
Frederik Sandgrav

Hvad siger du til at modtage vores nyhedsbrev?